ویلای نیم پیلوت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

ویلای-نیم-پیلوت-چیست

امروزه مشکلات و سختی‌های شهرنشینی و زندگی در کلان‌شهرها باعث شده است تا افراد به مهاجرت یا مسافرت به نواحی خوش آب و هوا تمایل پیدا کنند. معمولا افرادی که از امکانات و تسهیلات بیشتری برخوردارند دوست دارند در کنار زندگی و کسب و کار در شهر، ویلایی برای مسافرت در حاشیه شهر و در منطقه‌ای خوش آب و هوا داشته باشند. یکی از انواع ویلاهای پرطرفدار امروزی و انتخاب اقتصادی که در مناطق مختلف ساخته می‌شود، خرید ویلای نیم پیلوت است. اما ویلای نیم پیلوت چیست؟ در این مقاله از زومیلا با ما همراه باشید تا به معرفی ویلای نیم پیلوت که جزو ویلاهای شیک و مدرن و در عین حال مقرون به صرفه است بپردازیم.

ویلای نیم پیلوت چیست ؟

طراحی ویلای نیم پیلوت چیزی مابین ویلای فلت و ویلای دوبلکس است. در واقع ویلای نیم‌ پیلوت را می‌توان ویلای فلتی تعریف کرد که بخشی از فضای آن به وسیله راه پله در سطحی بالاتر قرار می‌گیرد. تعداد پله‌ها در این سازه محدودتر از ویلای دوبلکس است.

معمولا در فضای داخلی ویلا بخش فوقانی به اتاق‌ها اختصاص می‌یابد و در فضای خارج ویلا از این فضا به‌عنوان انباری، موتورخانه یا پارکینگ استفاده می‌شود. حتی برخی اتاق کار خود را به‌دلیل فاصله با سایر بخش‌های ویلا و سکوت بیشتر در این فضا در نظر می‌گیرند. سطح نیم‌طبقه‌ای که ایجاد شده ویلای فلت را از حالت یکنواختی خارج کرده و نمای داخلی و خارجی ویلا زیباتر دیده می‌شود.

غالبا طراحان از نیم طبقه بالا به‌عنوان فضای اتاق خواب‌ها استفاده می‌کنند؛ چرا که حس امنیت و آرامش بیشتر در این بخش از ویلا به افراد القا می‌شود.

ویلای نیم پیلوت معمولا در شرایطی ساخته می‌شود که علی رغم کم بودن متراژ بنا، شیک و مدرن بودن طراحی ویلا در اولویت قرار بگیرد.

در این رابطه بخوانید : سبک‌های معماری پرطرفدار برای ساخت باغ ویلا در شمال

ویلاهای-دوبلکس-و-نیم-دوبلکس-با-ویلای-نیم-پیلوت

تفاوت ویلای دوبلکس با ویلای نیم پیلوت چیست

ویلای نیم‌ پیلوت به دلیل اختلاف سطح و وجود راه‌پله در فضای داخلی ساختمان زیرمجموعه ویلای دوبلکس و نیم‌دوبلکس به حساب می‌آید؛ اما نباید این نوع ویلا را با ویلای دوبلکس و نیم‌دوبلکس اشتباه گرفت.

به‌نظر شما تفاوت ویلاهای دوبلکس و نیم دوبلکس با ویلای نیم پیلوت چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو ویلا و ویلای نیم پیلوت بیشتر بودن تعداد پله‌هاست. فضای بالای راه‌پله نیز در این نوع ویلا بزرگتر از نیم پیلوت است و شامل نشیمن، سرویس بهداشتی و اتاق‌ها است.

از نظر طراحی داخلی، اگر یک یا چند فضا را با اندکی اختلاف سطح از یکدیگر تفکیک کنیم ویلای نیم دوبلکس حاصل می‌شود.

در طراحی نیم‌دوبلکس مثلا طراح می‌تواند با دو یا سه پله کوتاه فضای نشیمن را در سطحی پایین‌تر از سایر فضاها قرار دهد یا به کمک یک پله فضای آشپزخانه را در سطحی بالاتر قرار دهد و با این‌کار جلوه بیشتری به فضای داخلی ویلا بدهد.

در ویلای نیم پیلوت تعداد پله‌ها محدود به چهار الی شش پله است؛ بنابراین اختلاف سطح در این ویلا نیم طبقه است. فضای بالای پله‌ها نیز کوچکتر از ویلای دوبلکس است و فقط شامل اتاق‌ها می‌شود.

 

ویژگی‌های ویلای نیم پیلوت چیست ؟

تا به اینجا با کلیات این مدل ویلای پرطرفدار آشنا شدیم؛ به نظر شما بارزترین ویژگی‌های ویلای نیم پیلوت چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای این بخش همراه ما باشید.

وجود راه‌پله

اصلی‌ترین ویژگی ویلای نیم پیلوت وجود راه‌پله داخل ساختمان است. معمولا طراحان داخلی سعی می‌کنند راه‌پله را در معرض دید افراد قرار دهند. بنابراین طراحی هنرمندانه راه‌پله و شیک و مدرن بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. البته در ویلای نیم‌ پیلوت به دلیل استفاده زیاد از پله استاندارد بودن آن نیز حائز اهمیت است.

در این رابطه بخوانید : ویژگی‌های معماری مدرن برای ویلا

ویژگی‌های-ویلای-نیم-پیلوت

ارتفاع سقف

در ویلای نیم پیلوت معمولا ارتفاع سقف در نیم طبقه فوقانی کمتر از سایر بخش‌هاست چرا که اختلاف سطح به اندازه نیم طبقه است. معمولا در ویلاهای نیم پیلوت نیم طبقه فوقانی به اتاق خواب یا اتاق کار و مطالعه اختصاص می‌یابد؛ بنابراین این اختلاف سقف تبدیل به نقطه ضعف این نوع طراحی نشده است.

بالکن و تراس

طراحان در طراحی ویلای نیم پیلوت سعی می‌کنند از وجود تراس و بالکن بهره ببرند و از آن طریق چشم‌انداز زیبایی ایجاد کنند. ممکن است ویلا در مناطق ساحلی یا کوهستانی ساخته شده باشد یا در طراحی محوطه بیرون ویلا از تلاش طراحان ماهر کمک گرفته شده باشد. در این صورت بخش تراس یا بالکن تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بخش‌های ویلا خواهد شد. در این بخش می‌توان با پرورش گل و گیاه، استفاده از صندلی‌های مخصوص و چینش زیبا محل دنج و دلنشینی برای میهمانی‌های دوستانه ترتیب داد.

طراحی داخلی زیبا

همان‌طور که گفتیم طراحی ویلای نیم پیلوت باعث می‌شود فضای ویلای فلت از یکنواختی و تکرار خارج شده و چهره‌ای شیک و مدرن به خود بگیرد. با انتخاب درست درباره محل قرارگیری راه‌پله، ظاهر راه‌پله، ظاهر تراس و سایر اجزای ویلا، می‌توان در یک فضای محدود به یک طراحی شیک و مدرن دست پیدا کرد.

ظاهر جذاب ساختمان

به نظر شما درکنار موارد گفته شده یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل موثر بر انتخاب ویلای نیم پیلوت چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب ویلای نیم‌ پیلوت زیبایی ظاهری و تفاوت آن با سایر ویلاها است. وجود نیم طبقه باعث می‌شود ظاهر بیرونی ساختمان از حالت سنتی خارج شده و جذاب‌تر به نظر برسد. در انتخاب پوشش خارجی ساختمان و طراحی آن دقت لازم به خرج دهید. در این حالت بی شک ویلای نیم پیلوت یکی از شیک‌ترین نماها را در بین اقسام ساختمان دارد.

پارکینگ سرپوشیده

وجود نیم طبقه در طراحی این ویلا فضایی خالی مابین زمین و کف نیم پیلوت ایجاد می‌کند. این فضا می‌تواند به عنوان انباری، موتورخانه و پارکینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

البته پیشنهاد ما استفاده از این فضا به عنوان پارکینگ است. چرا که این فضای سرپوشیده که می‌توان آن را توفیق اجباری ویلای نیم پیلوت به شمار آورد شما را از ساخت و طراحی پارکینگ بی‌نیاز می‌سازد.

در این رابطه بخوانید : ایده‌های خلاقانه برای دکوراسیون ویلا در سال ۲۰۲۱

تفاوت-ویلای-دوبلکس-با-ویلای-نیم-پیلوت

قیمت مناسب

قطعا زندگی در ویلای دوبلکس یکی از رویاهای هر فردی است؛ اما ممکن است خرید این ویلا با توجه به قیمت آن برای همه مقدور نباشد.

ویلای نیم پیلوت با داشتن ظاهری شبیه به ویلای دوبلکس با زیربنای محدودتر و هزینه کمتر بسیار مقرون به صرفه است. علت قیمت مناسب این نوع ویلا این است که بخش زیادی از طبقه هم‌کف به جای ساخت و ساز به پیلوت اختصاص می‌یابد و باعث می‌شود شاهد کاهش چشم‌گیری در هزینه‌های ساخت آن باشیم.

آرامش، مهم‌ترین دستاورد ویلای نیم‌ پیلوت

طبقه فوقانی ویلای نیم پیلوت فضای دنجی در اختیار ساکنین قرار می‌دهد که معمولا به دلیل سکوت بیشتر از آن برای اتاق خواب یا اتاق مطالعه استفاده می‌کنند. ساکنین این ویلاها در جواب این سوال که آرامش بخش‌ترین قسمت ویلای نیم پیلوت چیست؟ هم عقیده بودند که طبقه فوقانی به دلیل دوری از فضای نشیمن و آشپزخانه، حس آرامش و امنیت بیشتری به ارمغان می‌آورد.

زومیلا؛ وب‌سایت جستجوی املاک کشور

زومیلا یکی از بروزترین وب‌سایت‌ها در حوزه جستجوی املاک کشور است که جدیدترین آگهی‌ها را در خصوص خرید، فروش و اجاره آپارتمان و ویلا، خرید املاک و … در اختیار کاربران قرار است.

چنانچه قصد خرید و فروش ویلا یا ملک دارید؛ کافی است سری به وبسایت زومیلا بزنید تا از تازه‌ترین آگهی‌های خرید و فروش املاک مطلع شوید. مشاورین املاک ما به شما کمک می‌کنند با توجه به معیارها و بودجه‌ای که دارید، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید