نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان چگونه است؟

محاسبه قدرالسهم

آیا تابه‌حال در آگهی‌های املاک عبارت آپارتمان قدر السهم دار را دیده‌اید؟ آیا برایتان سؤال نشده که منظور از قدرالسهم چیست و محاسبه قدرالسهم آپارتمان به چه صورت است؟ برای آشنایی با این موضوع با زومیلا همراه شوید.

آپارتمان قدرالسهم دار چیست؟

آپارتمان قدرالسهم دار به این معناست که یک واحد از آپارتمان در زمینی قرار بگیرد که متراژ آن زیاد است که اصطلاحا آن را سهم اعیان از عرصه می‌نامند.

به عقیده مشاورین املاک، اگر در آگهی فروش آپارتمان نوشته شود که آپارتمان مورد نظر در چه متراژی از زمین قرار گرفته است، مزیتی برای آن آپارتمان محسوب می شود؛ به این معنی که هر چه تعداد واحدهای آپارتمان کمتر و متراژ زمینی که آپارتمان در آن واقع شده بیشتر باشد، آپارتمان دارای ارزش بیشتری است؛ یعنی هنگام فروش، علاوه بر قیمت واحد آپارتمان، مبلغی هم به خاطر متراژ زیاد آپارتمان به مالکین تعلق می‌گیرد. این مبلغ در متراژهای مختلف متفاوت است. این موضوع در اغلب شهرهای کوچک و شهرستان‌ها نادیده گرفته می‌شود اما در تهران هنگام تقسیم ارث‌ومیراث و تخریب آپارتمان‌ها و نوسازی آن‌ها بسیار موردتوجه است. آن دسته از مشاورین املاک یا مالکینی که در آگهی‌های خود از عبارت “کم واحد” استفاده می‌کنند منظورشان کاهش رفت‌وآمد ساکنان، کاهش آلودگی‌های صوتی و مشکلات آپارتمان نیست، بلکه منظور این است که آن ملک دارای قدر السهم بیشتری از زمین است.

محاسبه قدرالسهم

نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان

در محاسبه قدرالسهم، مساحت آپارتمان و متراژ زمین را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین به دو طریق می‌توان به محاسبه قدرالسهم آپارتمان پرداخت:

هنگامی‌که واحدهای آپارتمان دارای متراژ برابری باشند:

در این صورت متراژ کل ساختمان را بر تعداد کل واحدهای آپارتمان تقسیم می‌کنند.

قدرالسهم آپارتمان = تعداد کل واحدهای آپارتمان ÷ متراژ کل ساختمان

هنگامی‌که واحدهای آپارتمان دارای متراژ برابری نباشند:

در این صورت نسبت مساحت هر واحد در قدرالسهم آپارتمان لحاظ می‌شود.

قدرالسهم آپارتمان = جمع مساحت کل واحدهای آپارتمان ÷ (متراژ واحد آپارتمانی * متراژ کل ساختمان)

حالت دوم در همه مجتمع‌ها قابل‌استفاده است.

نحوه محاسبه قدرالسهم پارکینگ و انباری

اگر در سند مالکیت نامی از پارکینگ یا انباری برده شده باشد، هنگام محاسبه قدرالسهم لحاظ می‌شوند، در غیر این صورت تأثیری ندارند. ذکر این نکته ضروری است که ارزش پارکینگ و انباری از ارزش واحد مسکونی بسیار کمتر است. بهتر است بدانید که قیمت پارکینگ 3 تا 8 درصد قیمت واحد مسکونی را به خود اختصاص می‌دهد. مثلاً اگر آپارتمانی 200 میلیون تومان ارزش داشته باشد 18 تا 10 میلیون تومان آن به قیمت پارکینگ اختصاص می‌یابد.

آیا مالکین آپارتمان به‌تنهایی قادر به تعیین قدرالسهم خود هستند؟

در ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها قدرالسهم مالکین مشاعی آپارتمان بر اساس مساحت بخش‌های اختصاصی آپارتمان به رسمیت شناخته‌شده است. در این ماده همچنین عنوان‌شده که مالکین مشاعی آپارتمان در مقدار قدروالسهم می‌توانند با هم توافق کنند.

هرگونه سؤالی را در خصوص این مقاله می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

7 نظرات

  1. با سلام،

    مجتمعی 14 واحدی به متراژ کل 700 متر هستیم. واحد ما 115 متر زیربنا دارد. اگر قرار باشد اینجا کوبیده شده و از نو ساخته شود، آیا حقیقت دارد که طبق فرمول محاسبه قدرالسهم به ما فقط یک واحد 45 متری میرسد؟ یعنی ما به جای 115 متر فعلی، فقط و فقط یک واحد 45 متری نوساز دریافت میکنیم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر.

    • با سلام ، قدرالسهم شما از زمین (مساحت آپارتمان 115 + مساحت پارکینگ و انباری مشروط به قیددر سند مالکیت ) تقسیم بر مساحت کل زمین
      این سهم زمین شما میشود ، حال برای احداث ساختمان جدید بایستی ببینید شهرداری چقدر مجوز ساخت میدهد و چند طبقه .
      پس آنچه شما فرموده بودید منظورتان قدرالسهم از زمین است نه اینکه آپارتمان 115 متری بدهید و حدود 45 متر آپارتمان بگیرید.

  2. سلام
    لطفا توضیح بفرمایید که مثلا برای یک مجتمع 8واحدی که همگی 60 متری هستن، قدرالسهم چقدر هست؟ و اینکه آیا عدد بدست آمده از قدرالسهم به قیمت خونه اضافه میشه یا نه؟

  3. با سلام اپارتمانی برا مشارکت خانمان را دادیم به مشارکت ۳خواهر ما بودیم و یک نفر طرف قرار داد با ما حالا برام سندی زدن وکالت غیر منقل مقدار هشت سهم مشاعاز هجده سهم عرصه واعیان ششدانگ بانضمامبهای ثمنیه عرصه اعیان دو هجدهم ششدانگ یکدسگاه اپارتمان فرعی…واصلی…قطعه ۶تفکیکی مفرورو مجزی شده ازفرعی ۶۹از اصلی مذکور واقع در……باقدرالسهم از عرصه وسایرمشاعات و مشترکاتطبق قانون تملک اپارتمانها و ایین نامه اجرایی بزرگوار مینید عرض کنید که چقدر من سهم دارم ما با دست هم پول دادیم تا از ۶طبقه یه واحد مال هر یکی تحویل بده تشکر

  4. سلام ، فرمول محاسبه قدر السهم درملک تجاری- مسکونی چگونه است؟
    ساختمانی مسکونی-تجاری کلنگی و دوکله در تهران، با متراژ زمین ۳۶۱/۵ متر زمین، که یک واحد تجاری به مساحت ۱۲ متر در همکف و ۴ واحد مسکونی به مساحت تقریبی ۱۰۰ متر، بالای مغازه وجود دارد، واحدهای مسکونی انباری ندارند و هر واحد مسکونی و مغازه برای خود در مشاع انباری ساخته اند، و هیچ یک از واحدهای مسکونی هم در سندشان پارکینگ و انباری قید نشده است. هنگام ساخت و ساز، سهم هر واحد مسکونی و واحد تجاری چقدر است؟ لازم به ذکر است، واحد تجاری هم در سند، دارای قدرالسهم از عرصه و اعیان ذکر شده است، هنگام ساخت و ساز، به واحد تجاری چقدر تعلق میگیرد؟ فرمول آن به چه صورت است؟ مالکی واحدهای مسکونی، ادعا دارند که پس از ساخت و ساز به واحد تجاری، همان ۱۲ متر مغازه تعلق میگیرد.
    با ذکر مثالی توضیح دهید. سپاسگزارم

  5. سلام
    به تازگی یک واحد آپارتمان به مساحت 67 متر در آپارتمان 8 واحدی با متراژهای برابر خریداری کرده ام
    1- واحد من زیر زمین است
    2- انباری سندی به ماسحت 10 متر دارم ولی بقیه ندارند
    3- پارکینگ سندی به مساحت 20 متر فقط واحدمن و واحد 8 دارند
    4- ماسحت کل زمین 236 متر مربع است
    آیا قدر سهم بنده با توجه به اینکه زیر زمین هستم نصف حساب میشود ؟
    اگر نه چطور محاسبه کنم ؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید