محله اوین ؛ تافته‌ای جدا بافته از سایر نقاط تهران

محله اوین تهران

محله اوین تهران از محله‌های منطقه یک و یکی از قدیمی‌ترین مناطق پایتخت به شمار می‌رود. فضای سرسبز خیابان‌های اوین، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. او ویژگی‌های بارز این محله می‌توان به وجود خانه‌های ویلایی با باغ‌های بزرگ و فارغ بودن از هیاهو و شلوغی‌های قلب پایتخت اشاره کرد.

تاریخچه اوین

به دلیل آب‌وهوای خوب و وجود رودخانه در این منطقه، در گذشته پنج طایفه اوینی، میر شریفی، اعرابی، مسعودیان و ابتهی در این محله زندگی و از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کرده‌اند. امامزاده مطیب (ع) یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های تهران، در این محله واقع شده است. طی حفاری‌هایی که در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد، آثار تاریخی گران‌بهایی به دست آمده است که نشان دهنده قدمت بالای این منطقه که بیش از دو قرن تخمین زده شده می‌باشد. با این وجود که محله اوین بسیار پر آب بوده است تا سال ۱۳۴۶ شغل اصلی ساکنین منطقه کشاورزی و دامداری بوده است، اما با گذر زمان و تغییرات و گسترش تهران به سمت شمال و غرب، اوین نیز بافت سنتی‌اش را از دست داده و به یک منطقه شهری تبدیل شده است. هر چند هنوز هم می‌توان در کوچه بلال حبشی که یکی از مناطق دست نخورده اوین است، درختان سر به فلک کشیده را مشاهده کرد که در کنار خانه‌هایی با نمای سنتی که به صورت هوشمندانه‌ای بازسازی شده‌اند قرار دارند. در این کوچه می‌توان ساعت‌ها قدم زده و اکسیژن تازه و هوای تمیز را تنفس کرد. از دیگر نکاتی که درباره قدمت این منطقه می‌توان به آن اشاره کرد، تأسیس اولین مدرسه در محله شمیران می‌باشد که در حدود ۹۰ سال پیش این امر صورت پذیرفته است.

محله اوین تهران

محدوده جغرافیایی

محله اوین یکی از روستاهای شمیران کنونی است که از شرق به بلوار دانشجو و خیابان یمن، از غرب به رودخانه درکه، از شمال به دانشگاه شهید بهشتی و بلوار فضل الله و از جنوب به بزرگراه چمران و خیابان دشت بهشت منتهی می‌شود.

ویژگی‌های برجسته و خصوصیات منحصر به فرد

از ویژگی‌های برجسته این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از نظر بافت اجتماعی وجود زندان اوین در این محل تا حد زیادی وجهه سیاسی به این محل داده است.
  • وجود باغ‌های قدیمی و درختان چنار موجود در محل به طول 3 کیلومتر این محل را به عنوان یک نگین سبز و ریه تنفسی در بین محلات شهر تهران از سایر محلات متمایز ساخته است.
  • یکی از ویژگی‌های شاخص این محله وجود 3 دانشگاه بزرگ شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم بهزیستی است.
  • درنهایت می‌توان به نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره نمود که با وجود قرارگیری در منطقه 2 ولی بیشترین تأثیرات ترافیکی و اقتصادی و اجتماعی را بر این محله تحمیل می‌کند.

دسترسی

به دلیل قرارگیری محله اوین در منطقه یک تهران، در طرح ترافیک زوج و فرد قرار ندارد.

از طریق اتوبوس‌های تندرو و بی آر تی که مسیر آن‌ها اتوبان چمران است می‌توان به اوین رسید. دانشجویان ساکن در این محله برای رسیدن به رسیدن به دانشگاه شهید بهشتی می‌توانند از تاکسی‌هایی که در محدوده اتوبان چمران یا بلوار دانشجو در حرکت هستند استفاده کنند.

در حال حاضر هیچ ایستگاه مترویی در نزدیکی محله اوین وجود ندارد، اما با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده یک ایستگاه مترو در ضلع جنوبی دانشگاه شهید بهشتی افتتاح خواهد شد.

امکانات

از مهم‌ترین امکانات این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درختان سیزده چنار که قدمتی 400 ساله دارند.
  • بقعه امامزاده مطیب (ع) یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع)
  • باغ سپهر که متعلق به وزیر مشیرالدوله دوم بوده و ناصرالدین‌شاه نیز روزهای زیادی را در این باغ سپری کرده است.
  • بیمارستان رامتین یا بیمارستان طالقانی در سمت شرق منطقه
  • مرکز خرید ولنجک در ناحیه شمالی منطقه و در سمت راست بلوار دانشجو.

محله اوین تهران

قیمت آپارتمان محله اوین تهران

از آنجا که اوین یکی از محله‌های شمالی منطقه یک تهران است، میانگین قیمت خرید آپارتمان در این محله بالا است. با این حال قیمت خانه‌ها در اوین به سال ساخت، محل قرارگیری، مصالح به کار رفته، امکانات ساختمان، متراژ و آپارتمانی یا ویلایی بودن ساختمان بستگی دارد. واحدهای بسیار لوکس و لاکچری در محله اوین زیاد به چشم می‌آیند.

اگر تجربه زندگی در محله اوین تهران را داشته‌اید، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش پایین همین مقاله با ما و سایر مخاطبان زومیلا به اشتراک بگذارید.

نویسنده: رؤیا سهرابی

4 نظرات

  1. من خودم تو اوینم وعالیه ولی واقعا جدیدا یه چیزی مد شده باغات رو به اپارتمان تبدیل میکنند

  2. من خودم در محله اوین زندگی میکنم.بدون تعصب تنها جایی در تهران هست (تاجایی که من دیدم) که از پیاده روی توی محله لذت میبرم و حس زندگی بهم میده.
    واقعا این حرف درسته که تافته جدا بافته شهر تهران هستش.

    • سلام مهدی عزیز ممنون از وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتی و تشکر از اینکه دیدگاهت رو با ما به اشتراک گذاشتی

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید