غش در معامله ملک ؛ آیا تاکنون این نام به گوشتان خورده است؟

غش در معامله ملک

آیا می‌دانستید در قوانین حقوقی، اصطلاحی به نام غش در معامله وجود دارد؟ غش در معامله یکی از گناهان کبیره‌ای است که در عرصه روابط اجتماعی ناسالم اتفاق می‌افتد. در این مقاله قصد داریم بدانیم غش در معامله ملک چیست و موارد و احکام آن کدامند. با ما همراه باشید.

تعریف غش در معامله ملک

غش در معامله یعنی:

گول زدن یا فریب مشتری.

چیزی که مورد معامله نیست را در کالای مورد معامله پنهان کنیم.

پنهان کردن عیب ملک.

اظهار چیزی خلاف واقع.

برای آشنایی بیشتر با این تعاریف به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید با توجه به ظاهر لوکس یک خانه و تعریف و تمجیدهای فراوان فروشنده، اقدام به خرید آن نموده‌اید؛ پس از خرید و با مشاهده فضای داخلی خانه، متوجه شده‌اید که گول خورده‌اید و داخل خانه چیزی بر خلاف تصورات شما است. به این حالت غش در معامله ملک میگویند.

موارد غش در معامله ملک

هنگام غش در معامله، موارد زیر برجسته می‌شود:

ویژگی‌های خوب ملک مورد معامله.

نشان دادن چیزی مخالف جنس و ماهیت آن.

مخفی کردن چیزی که مورد معامله نیست در کالای مورد معامله.

روایت غش در معامله

پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده است: «کسی که به مسلمانی در خرید یا فروش خیانت نماید و تقلب کند، از ما نیست و در قیامت با یهودیان محشور می‌گردد؛ زیرا یهودی‌ها نسبت به مسلمانان خائن‌ترین خلق‌اند».

احکام غش

از مهم‌ترین احکام غش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حکم تکلیفی

غش در معامله به هر شکلی حرام است، مگر آنکه خریدار از آن آگاه باشد و یا در صورت سکوت فروشنده، جنس را به قیمت پایین بفروشد؛ به گونه‌ای که خریدار زیان نبیند. فروختن کالا در مکانی تاریک که عیب کالا پنهان می‌ماند، به جهت امکان ابتلا به غش، کراهت دارد.

خواندن این مقاله توصیه می‌شود: از عرصه و اعیان در قراردادهای ملکی چه میدانید؟

حکم وضعی

آیا دادوستد کالای غش‌دار صحیح است یا باطل؟ در صورتی که غش به نشان دادن چیزی بر خلاف جنس آن باشد، مانند استفاده از مصالح فیک در ساختمان و فروختن آن به عنوان مصالح اصلی، معامله باطل است؛ لیکن نسبت به دیگر موارد غش، در بطلان معامله اختلاف است. بسیاری از فقها معامله را صحیح دانسته‌اند. بنا بر قول به صحت معامله، خریدار حق فسخ معامله را دارد و پس از آگاهی از غش می‌تواند معامله را بر هم زند. البته نوع خیار نیز بر حسب نوع غش متفاوت است. اگر غش به نشان دادن وصفی بر خلاف واقع باشد، خیار تدلیس است.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید