نکات اصلی در طراحی سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی ممکن است کوچک‌ ترین فضا در خانه باشد، اما تأثیر دکوراسیون و طراحی سرویس بهداشتی می‌تواند بسیار شگفت‌ انگیز باشد. هیچ‌ گاه اهمیت سرویس بهداشتی را کم از سایر فضاهای خانه در نظر نگیرید زیرا تأثیر مستقیم بر بهداشت فردی اعضای خانواده دارد و فضای همگانی محسوب می‌شود.

تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی

قبل از اینکه پروژه تعمیر یا طراحی سرویس بهداشتی منزلتان آغاز شود٬ خوب فکر کنید که چه مواردی را دوست دارید در طراحی اضافه کنید یا اینکه چه مواردی را دوست ندارید تا در موارد تعمیراتی حذف کنید.

برای طراحی صفر تا صد سرویس بهداشتی از کارشناس مربوطه کمک بگیرید٬ حتی اگر قصد دارید دکوراسیون سرویس بهداشتی منزل خود را تغییر دهید نیاز به مشاوره متخصص دارید٬ اما در این مقاله نکاتی را بررسی می‌کنیم که باید هر فرد در مورد طراحی و دکوراسیون سرویس بهداشتی بداند.

طراحی سرویس بهداشتی

چیدمان صحیح لوازم بهداشتی در سرویس

وقتی‌ که صحبت از طراحی یک فضای مشخص مانند سرویس و حمام به میان می‌آید٬ عملکرد مقدم بر فرم فضا می باشد. اطمینان حاصل کنید که فضای بین لوازم بهداشتی به اندازه کافی فراهم می‌شود تا فرد بتواند به راحتی در داخل سرویس حرکت کند و به راحتی نشسته و یا ایستاده باشد. برای مثال، بین توالت و هر چیزی که در جلوی آن قرار دارد حداقل باید فاصله 60 سانتیمتر وجود داشته باشد. دقت داشته باشید که جای گذاری لوازم بهداشتی سرویس بر اساس ابعاد کتاب اطلاعات معماری نویفرت٬ انجام شود.

پلان سرویس بهداشتی

از خواندن این مقاله مرتبط غافل نشوید : ۱۰ ایده برای بزرگ‌تر نشان دادن حمام

لوله‌ کشی آب و فاضلاب در طراحی سرویس بهداشتی

قبل از برنامه‌ریزی برای طراحی سرویس بهداشتی به این نکته دقت داشته باشید که لوله‌ های آب و فاضلاب از چه نقاطی عبور کرده‌اند. برای شروع لوله‌های اصلی فاضلاب را با دسته‌ ای از خاک یا ماسه‌ی نرم بپوشانید. توالت شما لازم است حداکثر ۶ متر و روشویی حداکثر ۴ متر٬ از لوله فاضلاب اصلی فاصله داشته باشد تا زهکشی مناسبی برای خروج فاضلاب ایجاد شود.

دقت داشته باشید که لوله‌های کوچک‌تر با چه زاویه‌ای به لوله‌ی اصلی فاضلاب متصل می‌شوند٬ تا نشستی رخ ندهد. قوانین مربوط به عرض لوله‌ ها، زاویه‌ ها و شیب‌ های زهکشی باید رعایت شود تا سیستم لوله‌کشی به درستی کار کند و مشکلی در سرویس بهداشتی به وجود نیاید.

لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی

طراحی گسترده در فضای کوچک سرویس

سرویس بهداشتی ایده آل شما حداقل شامل روشویی٬ کابینت و قفسه‌بندی٬ توالت ایرانی و فرنگی می‌باشد٬ اما شما با یک فضای کوچک و غیر عملی‌ موجود کار می‌کنید. اگر یکی از لوازم بهداشتی برای شما مهم‌ تر است روی آن مانور بدهید و بقیه را جمع‌ و جور طراحی کنید. اگر فضای شما کوچک است از ذره‌ ذره‌ ی فضا باید استفاده کنید.

کابینت سرویس بهداشتی

در صورت امکان یک شلف دیواری برای جای گذاری لوازم جانبی در نظر بگیرید و قفسه‌ های پنهان را برای لوازم غیر ضروری بگذارید. یک کابینت آینه دار با یک مسواک برقی و شارژر برقی یک گزینه ذخیره‌ سازی شسته‌ و رفته برای طراحی سرویس بهداشتی است، در حالی‌ که قفسه‌ های داخلی، کابینت‌ ها به شما کمک می‌کند تا بیشتر از هر اینچ فضا را استفاده کنید.

کابینت سرویس بهداشتی

اهمیت تهویه مناسب سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یکی از مرطوب‌ ترین فضاها در خانه است و رطوبت باعث ایجاد زمینه رشد برخی از میکروب‌ ها و قارچ‌ ها می‌شود. تعبیه یک فن (هواکش) قوی و تایمر دار که پس از ترک سرویس هم هوا را تعویض کند٬ لازم است به‌ خصوص اگر سرویس شما بدون پنجره داخلی باشد.

هواکش سرویس بهداشتی

صرفه‌ جویی در مصرف آب و انتخاب شیر صحیح

آب گران‌ بها است با هدر دادن آن نه‌ تنها پول را از دست می‌دهید، بلکه انرژی و سرمایه‌ ی ملی نیز از بین می‌رود. پس تمام شیرها و شلنگ‌ هایی که چکه می‌کنند و نیاز به تعمیر دارند را تعویض کنید یا از ابتدا شیرهای اهرمی و چشمی با قابلیت صرفه‌ جویی در آب را برای سرویس بهداشتی انتخاب کنید.

شیر روشویی سرویس بهداشتی

نورپردازی مناسب سرویس بهداشتی

کاربرد نور خورشید در سرویس بهداشتی در بهترین حالت در طول روز عملی است ولی در شب و در مواردی که فضای سرویس فاقد پنجره است نیاز به نورپردازی مصنوعی داریم. ترکیبی از نورپردازی عمومی و روشنایی کار (برای آرایش و غیره) در سرویس بهداشتی ایجاد نمایید. اگر از سیستم روشنایی لوستر سقفی یا دیواری استفاده می‌کنید دقت داشته باشید که جنس لامپ با امتیاز محافظت‌ شده (IP) را انتخاب کنید که برای استفاده در مناطق مرطوب ایمنی باشد. برای روشنایی و جذابیت ست سرویس بهداشتی از نوارهای لامپ LED در زیر آینه استفاده کنید.

نورپردازی سرویس بهداشتی

انتخاب کاشی مناسب برای سرویس بهداشتی

انتخاب کاشی و سرامیک تأثیر به سزایی در دکوراسیون سرویس بهداشتی دارد. از آنجایی‌ که طرح‌ های کاشی بسیار متنوع می‌ باشند و قابلیت شست و شوی مداوم دارند و محیط سرویس بهداشتی مرطوب است کاشی‌ کاری بهترین گزینه برای پوشش سطوح دیوار سرویس بهداشتی است. جنس٬ رنگ٬ مقاومت٬ دوام و طرح و چیدمان از عوامل مهم در انتخاب نوع کاشی است. دقت داشته باشید که جنس کاشی یا سرامیک کف لیز نباشد.

کاشی کاری سرویس بهداشتی

از کاشی‌ ها با تایل بزرگ در سرویس بهداشتی با فضای کوچک استفاده کنید تا فضا بزرگ‌ تر به نظر برسد٬ اگر از کاشی‌ های سایز کوچک استفاده کنید سرویس بسیار شلوغ و کوچک به نظر می‌ رسد. کاشی‌ های کف در ابعاد متوسط حدود 45 × 45 سانتیمتر، اغلب بهترین انتخاب در یک فضای کوچک است. می‌توانید برای پوشش دیوارها تایل های کمی کوچک‌ تر انتخاب کنید تا زمانی که پالت رنگ و الگو هماهنگ شود.

نکاتی که باید در مورد کاشی‌کاری سرویس بهداشتی بدانید:

  • کاشی‌ های ساده می‌ توانند به راحتی و با انتخاب مناسب، تعمیر شوند. دقت داشته باشید که از بافت تیره یا روشن به‌ تنهایی استفاده نکنید و هر دو را ترکیب کنید٬ بافت تیره‌تر می‌ تواند یک الگوی چشم‌ نواز در تضاد با بافت روشن ایجاد کند.

کاشی کاری سرویس بهداشتی

  • در نحوه‌ ی اتصال تایل های کاشی در سرویس بهداشتی توجه کنید تا به‌ دقت و تمیزی انجام شوند و درزی بین آن‌ها باقی نماند. در لبه‌ های اتصال روشویی می‌ توانید از چسب‌ های بی‌ رنگ استفاده کنید که ضد آب هستند.

کاشی کاری دیوار

ست سرویس بهداشتی

آینه٬‌ برس٬ جا حوله‌ ای٬ جا دستمال٬ جا صابون٬ جا مایع٬ جا مسواک٬ سطل و دست‌ خشک‌کن از جمله لوازم جانبی سرویس بهداشتی هستند که به‌ صورت جداگانه یا ترکیبی در یک ست قرار می‌ گیرند. در برخی موارد از روشویی کابینتی استفاده می‌شود که مجموعه‌ ی فضاهای مختلف را در خود جای می‌دهد.

ست‌های سرویس بهداشتی جدا از لوازم بهداشتی اصلی در رنگ‌ ها و طرح‌ های مختلف در بازار موجود است که شما می‌ توانید با توجه به سلیقه و دکوراسیون سرویس بهداشتی ست مد نظر خود را تهیه کنید.

ست سرویس بهداشتی

برای استفاده بیشتر از آینه در دکوراسیون منزل این مقاله را مطالعه کنید : ۹ روش استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی

ترفندهایی برای تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی

در نهایت با توجه به بودجه و متراژ سرویس بهداشتی و جای گذاری صحیح لوازم بهداشتی اصلی و ست بهداشتی برای شخصی‌سازی دکوراسیون سرویس بهداشتی منزل خود از اجزای زیر استفاده کنید:

  • استفاده از گلدان‌های مقاوم با محیط مرطوب یا گل و گلدان‌های مصنوعی.
  • اضافه کردن شمع‌های معطر در ابعاد مختلف.
  • استفاده از حوله‌ها و پادری مناسب با رنگ دکوراسیون سرویس بهداشتی.
  • قرار دادن بوگیر و اسپری خوشبوکننده در داخل سرویس بهداشتی.

تزیین سرویس بهداشتی

تغییر دکور سرویس بهداشتی

نویسنده: الناز اسدی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

برگرفته از: housebeautiful.com

2 نظرات

  1. سلام و ممنون بابت مقاله خوبتون.
    من داخل مدل های ست آینه باکس الگانته کابین مدلی پیدا نکردم که آینه بر روی درب محفظه یا همون باکس نباشه !!! برای آینه باکس ها داریم همچین مدلی که آینه جدا از باکس نصب بشه؟؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید