زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی ؛ علت و روش های پیشگیری

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

آیا شاهد زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی منزل خود هستید؟ آیا نمی‌دانید علت زرد شدن آن‌ها چیست؟ یکی از مهم‌ترین علت‌های زرد شدن برگ گیاهان، کمبود آب کافی است. زرد شدن گیاهان نشانه بیمار بودن آن‌ها است. در این مقاله از زومیلا قصد داریم در مورد علت زرد شدن برگ گیاهان مختلف، علت سوختگی برگ گیاهان و روش های پیشگیری از زردی برگ‌ها صحبت کنیم.

به چه علت برگ‌های گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند؟

از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمبود آب

 برای اینکه بدانید دلیل زرد شدن برگ گیاه کمبود آب است یا خیر، لازم است خاک گلدان را بررسی کنید. اگر خاک گلدان کاملا خشک بود بدانید علت زرد شدن برگ‌ها همین عامل می‌باشد. نحوه آب دادن به گل باید طوری باشد که مقداری آب اضافی در زیر گلدان جمع شود تا ریشه بتواند آب بیشتری دریافت کند.

عدم دریافت نور خورشید

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی ، عدم دریافت نور خورشید است. با انتقال دادن گیاه مورد نظر به مکانی که دارای تابش نور آفتاب است می‌توانید این مشکل راحل کنید. مقاله گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم را از دست ندهید.

آفت حشرات

هرچند وقت یک‌بار خاک گلدان را خوب بررسی کنید که ببینید حشره در خاک گلدان وجود دارد یا خیر. حشره یا آفت به سرعت به گیاه آسیب می‌رساند و باعث زرد شدن سریع برگ‌ها می‌شود. استفاده از مواد آفت‌کش این مشکل را حل می‌کند. مواد آفت‌کش را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. روغن چریش نوعی از مواد آفت‌کش کاملا بی‌خطر است.

کمبود مواد مغذی

گاهی علت زرد شدن گیاهان کمبود مواد مغذی است که با دادن کود به گیاه این مشکل حل می‌شود. گاهی نیز به دلیل تنگ بودن جای گیاه، برگ‌های آن شروع به زرد شدن می‌کند که در این حالت باید گلدان خود را عوض کنید.

در ادامه مبحث به علت زرد شدن برگ‌های برخی از گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم.

علت زرد شدن برگ‌های گیاه زاموفیلیا

علت زرد شدن برگ گیاه آپارتمانی زاموفیلا این است که ریشه این گیاه گوشتی است و می‌تواند برای مدت زیادی آب را در خود ذخیره کند. وجود آب اضافی ابتدا رنگ برگ‌ها را قهوه‌ای و سپس زرد می‌کند و باعث نابودی کل گیاه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که نحوه آبیاری این نوع گیاه را در تابستان به‌صورت هفته‌ای یک‌بار و در زمستان هر دو هفته یک‌بار انجام دهید تا ‌برگ گیاه سالم بماند.

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ گیاه پتوس

در صورت بروز هریک از عوامل زیر، گیاه قصد زرد شدن برگ‌هایش را دارد:

اگر برگ‌های سبز کمتری در گیاه دیده شد سریع آن را به محیط پرنور منتقل کنید.

اگر قسمت‌های سفید رنگی روی برگ‌های گیاه ایجاد شد سریع از آفت‌کش‌ها استفاده کنید.

اگر رشد گیاه کند و فاصله برگ‌های آن از هم زیاد شد متوجه شوید که گیاه نیاز به تغذیه دارد.

اگر برگ‌های گیاه چین‌وچروک دار شد سریع آن را به محیط گرم منتقل کنید.

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ‌های گیاه گل یخ

این گیاه از جمله گیاهان مقاوم به گرما و خشکی است. دادن آب زیاد به گل یخ باعث زرد شدن برگ‌های آن می‌شود. دقت کنید هنگامی که خاک گلدان کاملا خشک بود مقداری آب به گیاه داده شود. از دادن مواد مغذی و کود به این گیاه خودداری کنید. همچنین خاک این گیاه اگر شنی باشد باعث رشد مطلوب این گیاه و مانع از زرد شدن برگ‌های آن می‌شود.

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ گیاه گل شویدی

جمع شدن آب اضافی زیر گلدان، دمای پایین گلدان، ندادن مواد مغذی به گیاه شویدی، از بین نبردن آفت گیاه، همه و همه از عواملی هستند که باعث زرد شدن برگ این گیاه آپارتمانی می‌شوند.

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ کالانکوئه

آبیاری زیاد و خالی نکردن آب زیر گلدان باعث از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود و سبب می‌شود رنگ برگ‌های گیاه ابتدا قرمز و سپس زرد شود. کمبود ازت نیز باعث زرد شدن برگ گیاه کالانکوئه می‌شود که با دادن کودی که حاوی ازت زیادی باشد می‌توان مانع از زرد شدن برگ‌های این گیاه شد.

زرد شدن برگ های گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن سربرگ‌های گیاه آگلونما

اگر سربرگ‌های این گیاه لکه‌های قهوه‌ای مشاهده شد به این معنی است که در گلدان نوعی حشره یا آفت وجود دارد که باعث زرد شدن برگ‌های گیاه و نابودی گیاه می‌شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ گیاه آپارتمانی آگلونما، هر دو هفته عمل سم‌پاشی انجام شود. همچنین آبیاری بیش از حد گیاه و قرار گرفتن در جای سرد باعث زرد شدن سربرگ‌های این گیاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع کاکتوس برای نگهداری در آپارتمان

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت سوختگی برگ گیاهان چیست؟

از مهم‌ترین علت‌های سوختگی برگ گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیاه درجایی قرار بگیرد که نور آفتاب به‌صورت مستقیم بر گیاه تابیده نشود.

برگ‌های آسیب دیده را در گلدان هرس کنید تا برگ‌های سالم دیگر نسوزند.

از کود دهی زیاد خودداری کنید زیرا این کار خود یکی از عوامل سوختن گیاه محسوب می‌شود.

راه‌های پیشگیری از زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

از مهم‌ترین روش های پیشگیری از زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهمیت نیاز گیاهان به مواد مغذی

گیاهان علاوه بر کربن، هیدروژن و اکسیژن به 12 عنصر معدنی و مغذی دیگر نیاز دارند که همه این عوامل باید از طریق ریشه جذب گیاه شوند. بهترین آزمایش برای پی بردن به این موضوع که آیا گیاه مواد مغذی دریافت کرده است یا خیر، آزمایش خاک گیاه می‌باشد. خاکی که دارای عناصر مغذی نباشد با زرد شدن برگ‌های گیاه نمایان می‌شود.

جلوگیری از آفت‌زدگی گیاه

گاهی وجود مشکل در شاخ و برگ یک گیاه می‌تواند به دلیل وجود حشرات یا بیماری‌های قارچی در گیاه باشد و منجر به زرد شدن برگ گیاه شود. با استفاده از عواملی مانند استفاده از روغن نباتی برای به دام انداختن حشره یا استفاده از آفت‌کش‌های بی‌خطر می‌توان آفت‌ها را نابود کرد.

وجود آب و نور کافی برای گیاه

اگر مقدار آب استفاده شده برای گیاه فراوان باشد خود باعث از بین رفتن ریشه و زرد شدن برگ گیاه می‌شود. همچنین آب زیاد باعث شل شدن خاک اطراف ریشه و سست شدن شاخ و برگ‌ها می‌شود. در نتیجه برگ‌ها خشک و شکننده می‌شوند.

نویسنده: رویا سهرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید