از بیمه منازل مسکونی چه میدانید؟

خانه و به‌تبع آن وسایل خانه، بخشی مهم از دارایی‌های هر فرد محسوب می‌شود. همه ما بارها و بارها جمله حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند را شنیده‌ایم و بی‌تفاوت از کنارش گذشته‌ایم؛ اما بیایید یک‌لحظه به این موضوع فکر کنیم؛ اگر واقعاً حادثه‌ای رخ دهد که طی آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خودمان یا منزل مسکونی‌مان وارد شود، آن‌وقت چه؟ در صورت بروز چنین حادثه‌ای، با رواج روزافزون گرانی‌ها، آیا می‌توانیم خانه خود را بازسازی کنیم؟ چاره چیست؟ بهترین راه‌حل برای اینکه خیال خودمان و خانواده را راحت کنیم استفاده از بیمه منازل مسکونی است.

استفاده از بیمه منازل مسکونی می‌تواند بهترین و ایده آل ترین راهکار برای جبران خسارت‌های مالی اتفاق افتاده باشد؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است: تا چه حد به بیمه ساختمان‌های مسکونی آگاه هستید؟ برای آگاهی بیشتر با zoomila.com همراه شوید.

انواع بیمه منازل مسکونی

 خانه و وسایل منزل را خطرات بسیاری تهدید می‌کنند، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا همه این خطرات را می‌توان بیمه کرد. زلزله، آتش‌سوزی، سرقت و سیل، بخش کوچکی از این خطرات هستند که به‌راحتی با استفاده از بیمه ساختمان مسکونی می‌توانید آن‌ها را بیمه کنید. در ادامه به معرفی برخی از این بیمه‌ها می‌پردازیم.

بیمه زلزله ساختمان

این روزها شاهد زمین‌لرزه‌هایی بوده‌ایم که خسارت‌های مالی و جانی بسیاری به دنبال داشته‌اند. این موضوع باعث نگرانی عده کثیری شده و به فکر خرید بیمه زلزله ساختمان افتاده‌اند.

از پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی می‌توان به بیمه زلزله اشاره کرد. به بیان ساده‌تر اینکه هیچ بیمه مستقلی به نام بیمه زلزله وجود ندارد. اگر قصد دارید خودتان را در برابر زلزله ایمن کنید، باید بیمه آتش‌سوزی بخرید و بیمه زلزله را جداگانه در آن ذکر کرده و به بیمه‌نامه اضافه کنید.

این بیمه از سایر بیمه‌ها ارزان‌تر است. مبلغ بیمه زلزله به ارزش ساختمان و همچنین ارزش اسباب و اثاثیه شما بستگی دارد. منظور از ارزش ساختمان این است که برای ساخت مجدد این ساختمان چقدر باید هزینه شود و این هزینه شامل ارزش زمین نمی‌شود. به دو روش می‌توان قیمت بیمه زلزله را استعلام گرفت. روش اول، روش سنتی یا همان مراجعه به نماینده بیمه است و روش دوم، استعلام آنلاین بیمه زلزله است که اکثر سایت‌های بیمه‌این کار را انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال پوشش بیمه برای یک واحد 100 متری که هزینه ساخت مجددش متری 5/1 میلیون تومان است و ارزش اسباب و اثاثیه ساختمان نیز 100 میلیون تومان است، مبلغی حدوداً 110 هزار تومان خواهد بود. این قیمت در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، متفاوت خواهد بود.

بیمه منازل مسکونی

بیمه زلزله، خانه‌های اجاره‌ای را نیز در برمی‌گیرد. مستأجران می‌توانند اثاثیه خود را در برابر زلزله بیمه کنند. مبلغ بیمه مستأجران نسبت به مالکین بسیار کمتر خواهد بود.

بیمه آتش‌سوزی ساختمان

بیمه آتش‌سوزی شامل تمامی مواردی می‌شود که در بیمه‌نامه قیدشده است. بیمه آتش‌سوزی، بیمه زلزله، سیل، سرقت، ریزش کوه و بسیاری از موارد دیگر را هم پوشش می‌دهد. با خرید بیمه آتش‌سوزی، درواقع خودتان را در برابر آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه نیز بیمه کرده‌اید؛ زیرا این موارد از پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی محسوب می‌شوند. بیمه آتش‌سوزی استثنائاتی را شامل می‌شود ازجمله اینکه:

1. این بیمه‌نامه پول نقد و طلا و جواهر را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

2. اگر ساختمان شما 100 میلیون تومان ارزش دارد و شما 50 میلیون آن را بیمه کرده‌اید، در صورت بروز حادثه، تنها 50 میلیون تومان خسارت دریافت می‌کنید.

3.بالعکس حالت بالا نیز امکان‌پذیر است؛ اگر ساختمان شما 100 میلیون تومان ارزش دارد و شما بیشتر از ارزش واقعی‌اش یعنی 150 میلیون، ساختمان خود را بیمه کرده‌اید، در صورت بروز حادثه، تنها به‌اندازه ارزش ساختمان خود یعنی 100 میلیون تومان خسارت دریافت خواهید کرد.

بیمه منازل مسکونی

بیمه سرقت ساختمان

یکی دیگر از پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی، بیمه سرقت ساختمان است که نسبت به سایر بیمه‌ها گران‌تر است. این بیمه به سه دسته تقسیم می‌شود:

1.بیمه‌ سرقت‌ از منازل‌ مسکونی

2.بیمه‌ سرقت‌ از واحدهای ‌تجاری و صنعتی (مغازه‌‌ها، کارخانه‌ها، ادارات‌، انبارها و کلوب‌های ‌ورزشی و …‌)

3.بیمه‌ سرقت‌ از بانک‌ها

بیمه سرقت در صورتی پرداخت می‌شود که سرقت‌ با شکستن‌ حرز همراه باشد؛ یعنی دزد به یکی از روش‌های زیر وارد منزل شده باشد: شکستن درب و پنجره، بالا رفتن از دیوار، ورود به منزل به‌صورت مخفیانه و با استفاده از کلیدهای جعلی، باز کردن درب با کلیدهای اصلی (درصورتی‌که کلید اصلی را غیرقانونی و با دزدیدن به دست آورده باشد).

بیمه منازل مسکونی

اقدامات لازم بعد از سرقت از منزل

بعد از سرقت از منزل، بیمه‌گذار بلافاصله باید:

اداره آگاهی یا کلانتری را در جریان موضوع قرار دهد.

موضوع دزدی را فوراً یا به‌صورت حضوری و یا تلفنی به بیمه‌گر اعلام نماید.

بیمه‌گذار دو روز مهلت دارد لیست وسایل به سرقت رفته را کتباً تحویل دهد.

خواندن این مقاله نیز توصیه می‌شود: پارکینگ مزاحم به چه نوع پارکینگی گفته می‌شود؟

بیمه سیل ساختمان

بیمه سیل نیز یکی دیگر از انواع بیمه منازل مسکونی و تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی محسوب می‌شود. این بیمه برای خانه‌هایی که کنار دریا یا جاهایی هستند که امکان طغیان آب وجود دارد، اکیداً توصیه می‌شود.

بیمه منازل مسکونی

آیا امکان فسخ بیمه منازل مسکونی وجود دارد؟

امکان فسخ هر نوع بیمه وجود دارد و شرایط فسخ آن، در شرکت‌های بیمه مختلف، متفاوت است.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تجربه استفاده از بیمه منازل مسکونی را داشته‌اید، لطفاً تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین زومیلا به اشتراک بگذارید.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

2 نظرات

    • بله. مستاجران نیز میتوانند از بیمه منازل مسکونی استفاده کرده و لوازم و اثاثیه منزل خود را بیمه نمایند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید