آیا می‌دانید آشپزخانه مخفی در ساختمان چیست؟!

آشپزخانه مخفی در ساختمان

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که به مرتب و تمیز بودن خانه خود به ویژه آشپزخانه منزلتان اهمیت می‌دهید؟ در دنیای امروز که آشپزخانه‌ها با اتاق نشیمن خانه یکی شده‌اند و فضای آشپزخانه به طور کامل جلوی جدید قرار می‌گیرد، نیاز به نظم و تمیزی آن بیشتر از گذشته احساس می‌شود. امروزه برای حل این مسئله، ایده آشپزخانه مخفی در ساختمان شکل گرفته است. اگر می‌خواهید در مورد این طراحی جدید بیشتر بدانید، تا پایان با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

ایده آشپزخانه مخفی در ساختمان از کجا آمد؟!

بعد از آن که آشپزخانه‌های اوپن روی کار آمدند و فضای آشپزخانه با اتاق نشیمن یکی شد، بسیاری از مردم تمایل زیادی به مخفی شدن وسایل آشپزخانه مانند ظروف آشپزی، وسایل برقی و … را از محدوده دیدشان، نشان دادند.

طراحان دکوراسیون داخلی ابتدا به طراحی نوع خاصی کابینت‌ پرداختند که این نوع کابینت می‌توانست وسایل زیادی را در خود جای دهد.

این طرح با استقبال زیادی رو به رو شد و به دنبال آن ایده‌های طراحان به سمت پنهان کردن وسایل دیگری مثل ماشین ظرفشویی، یخچال و … پیش رفت.

آشپزخانه مخفی در ساختمان

آشپزخانه مخفی چیست

در پی افزایش جمعیت و مهاجرت بیشتر مردم به شهرهای بزرگ، خانه‌ها در کلانشهرها و شهرهای شلوغ شروع به کوچک شدن کرد. همین امر یکی از عوامل طراحی آشپزخانه مخفی در ساختمان بود.

در خانه‌های کوچک ساخت کابینت‌های بزرگ در آشپزخانه فضا را برای رفت و آمد کمتر می‌کرد و از طرفی با شلوغ شدن آشپزخانه فضا را از آن هم که بود کوچکتر به نظر می‌رساند.

بنابراین با کم کردن ریخت و پاش در آشپزخانه و اضافه کردن فضای ایجاد شده به فضای نشمین می‌توان محیط آرام‌تری را در خانه فراهم کرد و تمیزکاری پس از آشپزی را هم به حداقل رساند.

آشپزخانه مخفی در ساختمان های بزرگ

در خانه‌های بزرگ هم می‌توان از آشپزخانه پنهان استفاده کرد ولی شیوه اجرا و طرح آن بسیار با آشپزخانه پنهان در خانه‌های کوچک متفاوت است. با بزرگتر شدن فضا می‌توان بیشترین استفاده را کرد و بهترین طرح را اجرا کرد.

اما بهترین طرح برای ایجاد یک آشپزخانه پنهان در یک آشپزخانه بزرگ چیست؟

به نظر می‌رسد که تقسیم کردن یک فضای بزرگ به چند فضای کوچک برای ساخت یک آشپزخانه پنهان مناسب باشد. در این صورت می‌توان بخش‌های مختلف را از هم جدا کرده و نظم نسبی را در یک فضای پرازدحام برقرار کرد.

تفاوت آشپزخانه پنهان در فضای کوچک با فضای بزرگ

در خانه‌های با آشپزخانه کوچک برای ساخت یک آشپزخانه مخفی در ساختمان ، از کابینت‌ها و قفسه‌ها برای پنهان کردن لوازم استفاده می‌شود و تلاش بر این است که کابینت‌ها وسایل بیشتری را در خود جای داده تا فضا برای رفت‌وآمد بیشتر شود.

در آشپزخانه‌های کوچک به روش‌های زیر می‌توان فضا را بیشتر کرد:

  1. کابینت‌ها را به کشوهای متعدد در اندازه‌های دلخواه مجهز کرد تا لوزام با نظم بیشتری در کابینت‌ها جای شوند.
  2. از فضاهای مرده آشپزخانه استفاده شود. مثلا سینک ظرفشویی را در جزیره آشپزخانه مخفی کرده و آن را به میز ناهار خوری تبدیل کرد. 

در فضاهای بزرگ برای ساخت یک آشپزخانه پنهان معمولا فضا توسط تیغه یا کابینت تقسیم بندی می‌شود.

در تقسیم بندی‌ها سعی می‌شود وسایل مورد نیاز در یک زمان، در کنار هم قرار گیرند. مثلا اجاق‌گاز و سینک ظرفشویی باید در نزدیکی هم باشند زیرا در زمان آشپزی به هر دوی آنها نیاز است.

ماشین ظرفشویی در زیر سینک قرار داده شده و سایر وسایل آشپزی در کابینت‌ها گذاشته می‌شوند.

این قسمت از آشپزخانه که توضیح دادیم به سالن پذیرایی خانه دید نداشته و می‌توان آن را آشپزخانه مخفی در ساختمان دانست.

وسایل دیگر مانند یخچال یا فرها را می‌توان در بخشی که به سمت اتاق پذیرایی دید دارد قرار داد. چون این وسایل ظاهری شسته رفته دارند و در هنگام آشپزی یا کار در آشپزخانه کثیفی روی آن‌ها اثر کمی دارد. همچنین استفاده از این وسایل مثلا یخچال در طول روز زیاد بوده و می‌تواند جلوی دید و در دسترس باشد.

آشپزخانه مخفی در ساختمان

از دیگر وسایلی که می‌توان آنها را در محدوده دید به اتاق نشیمن قرار داد موارد زیر هستند:

  • ظروف چینی
  • وسایل برقی کم مصرف در هنگام آشپزی
  • انواع نوشیدنی ساز‌های پر مصرف

آشپزخانه پنهان در گذشته چگونه بوده است؟

در گذشته آشپزخانه به دلیل تولید بوی زیاد و استفاده از لوازم ابتدایی برای پخت مانند تنور و … در فضایی جدا از سایر اتاق‌های خانه قرار می‌گرفت و به مطبخ یعنی محل طبخ معروف بود.

آشپزخانه‌های قدیمی به معنی واقعی آشپزخانه‌های پنهان بودند و معمولا در پستو قرار داشتند و به وسیله یک راهروی باریک به دیگر اتاق‌ها راه پیدا می‌کردند.

از نظر معماری و طب سنتی قرار گرفتن در معرض بوی غذا به صورت ممتد می‌توانست در سلامت انسان تاثیر بدی داشته باشد به این منظور همیشه محل‌هایی در خانه که محل انتشار بو بودند را از دیگر اتاق‌ها دور می‌ساختند که آشپزخانه هم یکی از آن‌ها بود.

یکی دیگر از دلایل مهم، موضوع نگهداری مواد غذایی بود؛ به خاطر آن که در زمان‌های گذشته وسیله ای مانند یخچال برای نگهداری سالم مواد غذایی وجود نداشت، در خانه‌ها محلی برای استفاده به عنوان یخچال در نظر گرفته می‌شد که معمولا زیرزمین بود.

محل نگهداری مواد غذایی باید به محل طبخ غذا نزدیک می‌بود که راهی جز دور کردن آشپزخانه یا مطبخ از سایر اتاق‌ها را باقی نمی‌گذاشت.

از طرفی به جز محل نگهداری مواد غذایی فضایی هم برای انبار کردن چوب و هیزم برای تنور پخت لازم بود که باید در نزدیکی محل طبخ قرار می‌داشت.

چرا آشپزخانه‌های امروزی را پنهان می‌سازند؟

امروزه پنهان کردن آشپزخانه‌ها به دلایل زیر می‌باشد:

  • ایجاد آشپزخانه مخفی در ساختمان برای پیروی از مد یا عقب نماندن از پیشرفت
  • برای به وجود آوردن ظاهری زیباتر
  • طرحی برای پنهان کردن کثیفی‌های آشپزی

جمع بندی

آشپزخانه پنهان را می‌توان یک راه خوب برای استفاده بهینه از فضا در خانه‌های کوچک دانست

می‌توان از آن برای زیباتر کردن محیط زندگی و ایجاد آرامش بیشتر در خانه بهره برد.

این آشپزخانه‌ها هم برای خانه‌های با متراژ کوچک و هم برای خانه‌های با متراژ بالا مناسب است و با تفکیک فضا نظم بیشتری به این محل پر ازدحام می‌بخشد.

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می‌توانید مقاله ارائه نکات خانه داری جالب و کارآمد را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید